Egy kicsit megkésve írok erről a témakörről, de mindezt csak
azért, hogy magukról az órákról is tudjak beszélni. :) Dióhéjban, kétféle óra
van: előadás és gyakorlat - az előadás nem kötelező (de erősen ajánlott), míg a
gyakorlatokon jelenlétit vezetnek, és aki kettőnél többször hiányzik, az nem
vizsgázhat, vagyis bukta a tárgyat és a krediteket. Összesen 120 kreditet kell
egy évben teljesíteni. Nekem négy 30 kredites tárgyam van: Reading Writing
(angol irodalom), Introduction to the Culture and Literature of Modern France
(francia kultúra és irodalom)), French Language 3A (francia nyelv) és How
Should One Live? (morálfilozófia).
Az előadásokon együtt van az egész
évfolyam, így ott nem volt különösebb választásunk: egy megadott időpontra be
kell menni egy előadóba, és más teendő nincs. Maximum nem bemenni, ha fáradtak
vagyunk. A gyakorlatok felvétele ennél körülményesebb volt, de nem túl nehéz.
Az egyetemnek van egy Neptunhoz hasonló saját rendszere, azzal a különbséggel,
hogy működik. Minden előadáshoz felkínál egy gyakorlatot, ahol mi
kiválaszthatjuk, hogy milyen időpontban szeretnénk menni. Ez szerintem nagyon
fair. Először kicsit bonyolultnak tűnt, meg is voltam ijedve, nehogy
félrekattintsak, stb, de az idő távlatából már roppant egyszerű. S készen is
van a félév tárgyfelvétele.
Nagyon kevés órám van, számszerint 13 egy
héten. Legkorábban tízre járok be, aztán hazamegyek ebédelni, majd délután
visszamegyek. A szerdám üres, és pénteken is csak egy órám van. Ezzel
ellentétben, vagy ebből kifolyólag viszont nagyon sokat követelnek. Rengeteg
esszét kell írnunk, beadandókat csinálni, amiket szigorúan osztályoznak. 20-as
skálán kapunk egy jegyet, nekem eddig egy12-esem, és egy 15-ösöm van. Vicces,
hogy mindkét esszémhez többnyire pozitív komment volt írva, annak ellenére,
hogy 8, illetve 5 pontot vesztettem. Ez itt elvileg jónak számít. :D Arról nem
is beszélve, hogy a negatív észrevételeken lehetetlen javítani. Az egyik
feladatban 100 szóban kellett válaszolni egy kérdésre, én 99-et írtam. Erre a
tanár megjegyzése: "nagyon, nagyon jó, de kicsit ki tudnád bővebben
fejteni? túl szűkszavú". ééés ment is le a pont: négyből kettő.
Hétfő, 11:00, Francia irodalom előadás
Irodalom és kultúra, nagyon érdekes. :)
Filmeket nézünk, olvasunk, beszélgetünk. Angolul... a francia irodalmi
művekről, ami kicsit furcsa, és sokszor zavaró, mivel a nyelvet nem is
használjuk. Megkérdeztem erről a tanárt, azt mondta, ez nem nyelvóra, hanem
kultúra, és az a cél, hogy minél jobban megismerjük. Hát jó. A tananyag
egyébként Jacques Prévert, 20. századi költőt, Annie Ernaux kortárs írónőt,
filmeket, illetve egy kis történelmet takar. Prévert verseit szeretem eddig a
legjobban, könnyen érthető, letisztult, mégis fantasztikus verseket írt.
Valószínűleg ezért olyan népszerű Franciaországban. A tanár isteníti, ami
viszont nem jó. Amikor minden egyes felolvasott vers után 5 percig azt kellett
hallgatnunk hogy Prévert egy földre szállt isten, és aki nem szereti, annak
nincs ízlése, és ez a vers is, áá, az már kezdett sok lenni.
Jacques Prévert - Le jardin
Des milliers et des milliers d'années
Ne sauraient suffire
Pour dire
La petite seconde d'éternité
Où tu m'as embrassé
Où je t'ai embrassèe
Un matin dans la lumière de l'hiver
Au parc Montsouris à Paris
A Paris
Sur la terre
La terre qui est un astre.
Jacques Prévert - A kert
Évmilliók kellenének
Hogy elmondhassam
A pillanat
Halhatatlanságát
Amikor megcsókolsz
S mikor megcsókollak
Halhatatlanságát
Amikor megcsókolsz
S mikor megcsókollak
Egy fényes téli reggelen
A Montsouris Parkban
Párizsban
Itt, a földön
Ami egy ragyogó csillag.
Párizsban
Itt, a földön
Ami egy ragyogó csillag.
(igyekeztem szépen lefordítani :))
Hétfő, 14:00, Filozófia gyakorlat
Ezt az órát szeretem a legkevésbé. A
gyakorlat lényege, hogy összhangban legyen az előadásokkal, elmélyítsük a
tudásanyagot, és feltegyük a kérdéseinket. Ez nagyjából megvan, de a tanár
nincs a helyzet magaslatán,teljesen kedvtelen, és mindig ugyanazzal a mondattal
kezdi az órát, hogy "okay, today, we're gonna try to discuss about
...". Általában nagyon kevés dolgot beszélünk meg, és végeredményben semmi
újat nem tanulunk. Esszéírást pláne nem. A tanár kedvtelensége általában ránk
is kivetül, és nem lesz túl élvezetes az óra. Igaz a megbeszélős feladatoknál
kicsit mindig felpörgetjük az aludt tejet Sebastiannal, aki az egyik legjobb
barátom lett az utóbbi hetekben. :) Ezért megérte felvenni ezt a tárgyat.
:P
Kedd, 10:00, Filozófia előadás
Na, ez viszont annyival jobb. :D Az előadó
egy fiatal kolumbiai származású amerikai, aki nagyon érdekesen adja elő az
egyébként sokszor száraz anyagot. Nagyon jól tanít, sokszor ismétlünk, óra
végén kérdezhetünk, stb. A tananyag morálfilozófiai kérdéseket feszeget, erre a
háromra fókuszálunk: miért éri meg / nem éri meg morálisnak lenni? mindig
tudjuk-e, mit lenne a helyes cselekedni? Van-e kapcsolat morál és barátság
között? Tulajdonképpen sorra vesszük azt, hogy mit gondoltak különböző korokban
a morális kérdésekről, Platóntól kezdve a mai értékrendig.
Kedd, 11:00, Angol előadás
Az előadásokat ugye nem mi választjuk,
úgyhogy filozófia után 5 percem van átrohanni az angol előadásra a campus másik
végébe (ami azért egy 30 épületből álló egyetemvárosban távolság), de már késés
nélkül tudom teljesíteni. :D A tananyag érdekes, az előadók is jól magyaráznak, s számomra külön öröm, hogy nagyon sokan publikáló írók közülük.
Egyetlen problémám az egyik előadó hanghordozása. Valamiért néhány nő nagyon
szeret magas hangon beszélni úgy, hogy a normális frekvenciájukat egy-két
oktávval véletlenszerűen megemelik, amikor magyaráznak, majd visszatérnek
alsóbb regiszterbe. A világból ki lehet kergetni ezzel, 10 perc után sikítva
rohannak ki az óráról, a fejem belefájdul. Az egyetlen dolog, ami miatt
maradok, az az, hogy nagyon jó tanár, és érdemes meghallgatni, amit mond.
Olvasmánylista az első félévre:
Arthur Conan Doyle, A Study in Scarlet (Oxford: World’s Classics, 2008)
Maria Tatar, ed. The Classic Fairy Tales (New York: Norton Critical Editions, 1998)
Jackie Kay, Trumpet (London: Picador, 1998)
Paul, Keegan, ed. The Penguin Book of English Verse (London: Penguin, 2004)
Thomas, More, Utopia, ed.
and trans. Robert M Adams (New York: Norton Critical Editions, 1992)
James Hogg, The
Private Memoirs and Confessions of a Justified Sinner (Oxford: World’s Classics, 1999)
Muriel Spark, The Prime of Miss Jean Brodie (London: Penguin, 2000)
Kedd, 13:00, Francia nyelvtan gyakorlat
Sok mondandóm nincs erről az óráról. Nem
túl érdekfeszítő. Kis csoportokban vesszük a nyelvtant, egyben az egészet, és a
számonkéréshez nincs túl sok köze - az a tipikus egyetemi. :D Itt kaptam 20/15
pontot a fordításomra (a legjobb 16 pontos lett), ami úgy nézett ki, hogy az
egész lap pirossal alá volt húzva, kommentálva, hogy így nem jó, úgy nem jó, és
még a szó szerinti fordításhoz is kommentelve, hogy túl költői.
Kedd, 14:00, francia szóbeli
Az egyik kedvenc órám. Itt a legközvetlenebb a tanár, aki már órák előtt ott van a teremben, odajön beszélgetni hozzánk, és állandóan szóval tart. Nehéz megérteni (ha eddig nem írtam volna, minden francia tanár importált anyanyelvi, angolul nem nagyon tudnak), de mire való a szóbeli óra, ha nem erre. Ezen felül folyamatosan elmondja, hogy mennyire szeret minket, de nem a ciki túlbuzgó módon, hanem tényleg úgy, hogy mi is értékeljük még. :) Az eredmény a legcsaládiasabb órám, ahol nagyon sok barátot szereztem, és még beszélni is valahogy elkezdtem franciául.
Csütörtök, 10:00, angol gyakorlat
A másik kedvenc órám, verhetetlenül a kedvenc tanárommal. Bevallom, a tárgyfelvételnél használtam egy nem hivatalos tanárjellemző oldalt, és a diákok visszajelzése alapján választottam az ő csoportját - megérte. Ritkán találkoztam még ennyire művelt, közvetlen, a diákok nyelvén megszólaló tanárral, aki mindig fent tudja tartani a figyelmet. Ő volt az is, aki az első órán csak beszélgetett velünk, mert szerinte akkor tudunk csak együtt dolgozni, ha valamennyire ismerjük egymást. Voltak ötletei arról, hogy hogyan lehet a legtöbbet kihozni egy ismerkedős beszélgetésből, aminek az eredménye ismét egy jól funkcionáló csoport lett, a francia nyelvi gyakorlattal ellentétben, ahol sokszor kivégzés-hangulatom van.
Csütörtök, 15:00, francia irodalom gyakorlat
Ez is egy jó óra, itt véletlenszerűen pont
azokkal az emberekkel kerültem össze, akikkel egy helyen lakom, vagy korábban
már összebarátkoztunk, így nagyon szeretek ide járni. A tanárnő viszont érdekes:
fiatal, gyönyörű, de valamiért úgy öltözködik és viselkedik mint egy 50 éves.
Nagyon merev, és egy kicsit talán szerepet is játszik. Ettől függetlenül a
tudása megkérdőjelezhetetlen, és a maga módján jófej. :) Az órán verseket
olvasunk/elemzünk, vagy beszélgetünk a filmekről, rajtunk van a hangsúly, mivel
az előadásokon sok szóhoz nem jutunk ugye.
Péntek, 10:00, francia magnóhallgatás
Hát ezt nem lehet túl érdekesen tartani,
kapunk egy fülhallgatót, és kitöltjük a feladatlapot, majd ellenőrizzük.
Érdekes módon egy 21 éves francia lány (nincs jobb szó) a tanárunk, aki felsőbb
éveken is tanít, és nem egy diáknál, többnyire az Erasmusoknál még fiatalabb
is. :D
PS: nem ennyi az összes órám, az előadásokból kettő van, de tudom hogy így is piszkosul kevés :D
Számonkérés:
Angol irodalom: két 1000 szavas esszé,
vagy egy 1000 szavas esszé és egy szonett írása (lehet tippelni melyiket
választom XD)
Francia irodalom: 1 prezentáció, 1 verselemzés, és két 1500 szavas esszé
Francia nyelv: 5 számonkérés (fordítás, nyelvtani teszt, magnóhallgatós feladatlap, stb)
Filozófia: egy 2000 szavas esszé
Francia irodalom: 1 prezentáció, 1 verselemzés, és két 1500 szavas esszé
Francia nyelv: 5 számonkérés (fordítás, nyelvtani teszt, magnóhallgatós feladatlap, stb)
Filozófia: egy 2000 szavas esszé
+ minden tárgyból 15%-ban a gyakorlatis tanár által
adott szorgalmi jegy is beleszámít
Ezek teszik az év közi jegyeket. Aki
nagyon jól teljesít rajtuk (legalább 20/12), azoknak nem kell vizsgázni januárban, de igazából az a realitás, hogy jó, ha egy tárgyat megúszunk. :D
Talán a szonettet? :)
VálaszTörlésEzt kimondottan érdekesnek találtam:
VálaszTörlés"A tananyag morálfilozófiai kérdéseket feszeget, erre a háromra fókuszálunk: miért éri meg / nem éri meg morálisnak lenni? mindig tudjuk-e, mit lenne a helyes cselekedni? Van-e kapcsolat morál és barátság között? Tulajdonképpen sorra vesszük azt, hogy mit gondoltak különböző korokban a morális kérdésekről, Platóntól kezdve a mai értékrendig."
Írsz erről egyszer kicsit bővebben is? Pár konkrét példára is kíváncsi lennék.